Na rynku znajdziemy mnóstwo ubezpieczycieli, którzy oferować nam będą konkurencyjne OC. Często prześcigają się oni w ofertach, mogąc dowolnie przyznawać różnego rodzaju zniżki. Jeżeli przekonała nas oferta innego towarzystwa, musimy jednak pamiętać o kilku ważnych formalnościach, dzięki którym prawidłowo unieważnimy aktualną umowę.
Jeżeli chcemy złożyć wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC, koniecznie musimy przygotować je na piśmie. Dokument możemy sporządzić samodzielnie lub skorzystać z gotowych formularzy dostępnych w internecie. Musimy przede wszystkim pamiętać o kilku kluczowych elementach, które w takim piśmie powinny się zawrzeć, aby mogło ono zostać rozpatrzone. Poza naszymi danymi osobowymi oraz danymi ubezpieczyciela należy umieścić tam informacje dotyczące samochodu, czyli jego numer rejestracyjny oraz markę. Nie można również zapomnieć o numerze polisy OC oraz odnotowaniu, przez jaki okres korzystaliśmy z usług danego ubezpieczyciela. W piśmie koniecznie należy powołać się na podstawę prawną, czyli w tym przypadku art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Sporządzony w ten sposób dokument wystarczy tylko własnoręcznie podpisać oraz oczywiście przekazać ubezpieczycielowi. W tym przypadku również mamy spore pole możliwości. Możemy to zrobić osobiście, nadać wypowiedzenie pocztą lub kurierem, lub też wysłać przygotowany skan wypowiedzenia umowy OC na wskazany przez ubezpieczyciela e-mail kontaktowy.
Jeśli zdecydowaliśmy się na wypowiedzenie umowy OC, musimy pamiętać o kilku ważnych terminach. W zasadzie napisać i wysłać pismo do ubezpieczyciela możemy w każdym dowolnym momencie trwania ubezpieczenia. Wówczas będziemy mieć pewność, że umowa dobiegnie końca, jak tylko minie okres, na który została zawarta. Z pisaniem wypowiedzenia nie warto zwlekać ani odkładać na ostatnią chwilę. Jeżeli przeoczymy termin, wówczas nasza umowa odnowi się automatycznie na kolejny rok i dopiero po jego upływie będziemy mogli zmienić ubezpieczyciela. Choć teoretycznie czasu na złożenie takiego wypowiedzenia mamy całkiem sporo, ponieważ musimy to zrobić maksymalnie jeden dzień przed końcem okresu trwania umowy, to doświadczenie podpowiada, że nie warto tego odkładać na ostatnią chwilę. Co ważne, jeżeli wypowiedzenie wysyłamy za pośrednictwem poczty, wówczas pod uwagę będzie brana data nadania. W każdym innym przypadku uwzględniana jest data dostarczenia. Jeżeli zatem nadajemy wypowiedzenie umowy OC kurierem, musimy pamiętać, żeby zrobić to odpowiednio wcześniej.
Przy zakupie używanego aura należy mieć na uwadze, że on również musi posiadać aktualne ubezpieczenie OC. Na szczęście w tym przypadku nie musimy czekać, aż wygaśnie umowa zawarta z poprzednim właścicielem. Jeżeli nie podobają nam się warunki takiej polisy, możemy ją wypowiedzieć w każdym momencie. W przypadku rezygnacji z ubezpieczenia wystarczy tylko wskazać dzień, kiedy chcemy, aby ono wygasło. Należy pamiętać, że musimy to zrobić osobiście, osoba która sprzedała nam auto, nie będzie miała takiej możliwości. Sprzedawca jedynie zgłasza ubezpieczycielowi informację o zmianie właściciela. To, co dalej będzie się działo z wykupioną polisą, zależy wyłącznie od nowego właściciela. Jeżeli początkowo uznamy, że warunki aktualnego ubezpieczenia nam odpowiadają, musimy wziąć pod uwagę dwa bardzo ważne czynniki. Po pierwsze, po zmianie właściciela umowa polisy OC nie przedłuży się automatycznie. Musimy zatem dopilnować wszelkich formalności, aby podpisać nowy dokument. Po drugie, musimy liczyć się z tak zwaną rekalkulacją składki. Oznacza to, że ubezpieczyciel na nowo oszacuje przysługujące nam zniżki OC oraz zwyżki. W związki z tym może wezwać nas do zapłaty dodatkowej kwoty za okres, w którym korzystamy z OC lub też zwrócić nam część kwoty.
Telemarketerzy często siłą swojej perswazji oraz językiem korzyści są w stanie przekonać nas do zakupu niezbyt opłacalnych rzeczy lub usług. Ulegliśmy namowom konsultantów? Na szczęście jeszcze nic straconego. Jeżeli po przekalkulowaniu wszystkiego i zapoznaniu się z innymi ofertami doszliśmy do wniosków, że umowa, którą zawarliśmy przez telefon, jest co najmniej niekorzystna, mamy prawo od niej odstąpić. Musimy jednak zmieścić się w terminie 30 dni od dnia jej zawarcia. Sytuacja wygląda analogicznie, kiedy ulegliśmy reklamom internetowym, pod których wpływem zdecydowaliśmy się na zakup nowej polisy. W każdym przypadku, kiedy zawieramy umowę na odległość, czyli nie podpisujemy jej bezpośrednio w placówce u ubezpieczyciela, mamy równo miesiąc, aby przeanalizować wszystkie czynniki i zdecydować się na odstąpienie. Co najważniejsze, nie musimy tłumaczyć się i podawać powodu takiej decyzji. Wystarczy jedynie sporządzić oświadczenie o odstąpieniu. Wówczas ubezpieczyciel będzie mógł nas obciążyć jedynie płatnością za te dni, kiedy nasze ubezpieczenie było ważne.