Zgodnie z najnowszą listą opublikowaną przez Ministerstwo Infrastruktury w Polsce mamy dokładnie 739 rzeczoznawców samochodowych. Jak trafić na tę elitarną listę i z jakimi możliwościami wiąże się piastowanie tego stanowiska? Śpieszymy z odpowiedzią!
Nie ukrywajmy – droga do rozpoczęcia pracy w tym zawodzie ze względu na swój ekspercki charakter jest dość długa i kosztowna. I choć w przeciągu ostatnich lat oficjalne wymogi jakie należy spełniać uległy nieco poluzowaniu, to wciąż istnieje dużo punktów do odhaczenia, aby w ogóle być branym pod uwagę. Najważniejszy z nich to uzyskanie oficjalnego certyfikatu rzeczoznawcy samochodowego. Co się za tym kryje? Należy zapisać się na 18-miesięczny kurs, na którym odbywają się zajęcia zarówno teoretyczne, jak i praktyczne związane ze zgłębianiem tajników tego zawodu, motoryzacji oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kurs zakończony jest egzaminem, a zdobycie na nim pozytywnego wyniku jest jednoznaczne z uzyskaniem owego certyfikatu. Warto również zaznaczyć, że koszt takiego szkolenia sięga blisko 30 tysięcy złotych.
Certyfikat to jednak nie wszystko. Jeżeli nie spełnimy reszty wymogów, nie będziemy mogli ubiegać się o wykonywanie tego zawodu. W związku z tym trzeba jeszcze posiadać:
Jeżeli zbierzemy wszystkie wyżej wymienione dokumenty, możemy złożyć oficjalny wniosek o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych. Do powyższych materiałów należy również załączyć potwierdzenie uiszczenia obowiązkowej opłaty 100 złotych na rachunek Ministerstwa Infrastruktury. Oficjalną decyzję otrzymujemy w przeciągu miesiąca. W przypadku odrzucenia wniosku mamy dwa tygodnie na odwołanie się od niej.
Najczęściej rzeczoznawcy samochodowi nawiązują współpracę z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Kiedy dojdzie do wypadku lub kolizji muszą oni postępować według wytycznych. Przygotowują dokumentację, zdjęcia po wypadku, szczegółowe dane uszkodzonego pojazdu oraz listę wszystkich defektów. Na tej podstawie sporządzają kosztorys, który zawierać powinienmiędzy innymi wyszczególnione czynności niezbędne do eliminacji usterek, spis wszystkich części podlegających wymianie czy też zestawienie specjalistów oraz ich stawki za naprawę naszego samochodu.
Niestety, rzeczoznawca ubezpieczeniowy zależny jest od firmy dla której pracuje i zobowiązany jest w jak największym stopniu działać na jej korzyć. Często słyszy się o tym, że jego wyceny bywają zaniżone i nieadekwatne do faktycznej szkody poniesionej przez samochód. Wówczas możemy skorzystać z usług rzeczoznawcy niezależnego lub firmy, która odkupuje odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że za jego usługi będziemy musieli zapłacić sami, a wynieść one mogą nawet kilkaset złotych.Jeżeli według kosztorysu bezstronnego eksperta naprawa naszego pojazdu będzie wymagała więcej nakładów finansowych, możemy zwrócić się z tym dokumentem do ubezpieczyciela. W przypadku, kiedy nie zgodzi się on jednak z opinią niezależnego rzeczoznawcy – wówczas pozostaje nam wejść na drogę sądową i wytoczyć ubezpieczycielowi proces cywilny. Jeżeli sprawę wygramy, będzie on musiał dopłacić zasądzoną kwotę, a dodatkowo pokryć wszelkie koszty procesu.
Zakres działania rzeczoznawcy samochodowego jest jednak dużo szerszy. Jako osoba, której wiedza na temat tego typu pojazdów jest dogłębna i całościowa, może on wydawać opinie i wyceny na wielu polach.
Rzeczoznawca jest w stanie ustalić realną wartość danego samochodu, dlatego jeżeli nie mamy zbyt dużego rozeznania wcenach rynkowych, a chcemy kupić używany pojazd i za niego nie przepłacić – wykona on dla nas analizę konkretnego modelu z wyszczególnieniem wszystkich elementów, które składają się na jego wartość. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że sprzedający nie chce nas oszukać, a nasze pieniądze będą dobrze ulokowane.Analogicznie możemy postąpić, kiedy chcemy sprzedać nasze auto, a nie mamy pewności co do jego realnej wartości.
Jeżeli natomiast odebraliśmy auto od mechanika, jednak jakość wykonanych przez niego usług budzi w nas spore wątpliwości, rzeczoznawca będzie mógł potwierdzić lub rozwiać te obawy. Dokona on kontroli wykonanej naprawy samochodu, wydając przy tym oficjalną opinię techniczną. Taki dokument będzie podstawą do złożenia reklamacji w warsztacie lub do ubiegania się o zwrot kosztów naprawy.
Jak już wiemy, rzeczoznawca to prawdziwy ekspert w dziedzinie samochodów, więc wiedza w zakresie modeli zabytkowych także nie jest mu obca. Pasjonaci chcący zarejestrować swój unikalny historyczny model będą potrzebowali tzw. białej karty. Składa się na nią opis historii modelu, specyfikacji technicznej oraz ustalenie, ile oryginalnych części i podzespołów posiada pojazd. Niezależny rzeczoznawca pomoże nam sporządzić taki dokument w trzech niezbędnych egzemplarzach. Będzie miał również możliwości i umiejętności, aby wycenić całkowitą wartość pojazdu tego typu.